خلاصه ای از گفته‌های ایلان ماسک در نمایشگاه خودروی دیترویت

بلبرینگ داس لاجر

بلبرینگ داس لاجر

ایلان ماسک مؤسس کمپانی تسلا موتورز اخیرا در نمایشگاه جهانی خودروی آمریکای شمالی شرکت کرد و از عقاید و برنامه‌های خود برای آینده تسلا و خودروهای الکتریکی گفت.

ایلان ماسک رییس کمپانی تسلاموتورز و اسپیس‌اکس روز سه شنبه در نمایشگاه جهانی خودروی آمریکای شمالی شرکت کرد و از عقاید خود پیرامون خودروهای الکتریکی و آینده تسلاموتورز سخن گفت. در زیر می‌توانید مهم‌ترین نکات ذکرشده توسط ماسک را بخوانید.

–  دلیل حضور در نمایشگاه خودروی دیترویت: دلیل اصلی که به اینجا آمده‌ام، گفتگو پیرامون خودروهای الکتریکی و تشویق دیگر کمپانی‌های تولیدکننده خودرو جهت افزایش سرعت برنامه تولید این خودروهاست. نیاز به یک سیستم حمل و نقل بهینه و همیشگی به شکل باورنکردنی بالاست.

–  تسلا هم اکنون در ۳۴ کشور دنیا خودرو فروش می‌فروشد.

–  اگر بتوانیم هر چه سریع‌تر به سمت خودروهای الکتریکی پیش برویم، این اتفاق برای دنیا بهتر است. پتانسیل آسیب رساندن به کره زمین نسبت به گذشته بسیار بسیار بیشتر است. اما از سوی دیگر پتانسیل آسیب زدن به محیط زیست از طریق استفاده از الکتریسیته بسیار بسیار کمتر است.

–  دلیل راه اندازی کمپانی تسلا عدم وجود یک کمپانی برتر تولیدکننده خودروهای الکتریکی بود.

–  ایلان ماسک در یکشنبه قبل از کریسمس ۲۰۰۸ و در آغاز تأسیس تسلا روز بسیار سختی و به قول او “به شدت بغرنجی” را گذراند، چون هیچ کس در ابتدای کار آن‌ها را جدی نمی‌گرفت.

–  در آغاز سال ۲۰۰۹، ماسک تمام سرمایه خود (۲۰ میلیون دلار) را در تسلا قرار داد تا این کمپانی سر پا نگه داشته شود و در می همان سال توانست سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را جذب کند.
–  اولین باری که تسلا از دولت ایالات متحده پول دریافت کرد، در مارس ۲۰۱۰ بود.

–  پس از سال ۲۰۲۰ حجم تولید ما به بالای ۵۰۰ هزار خودرو خواهد رسید.

–  ایلان ماسک می‌گوید که پیشرفت‌ها در زمینه خودروهای الکتریکی کم بوده و نیاز به سرمایه‌گذاری کلان کمپانی‌های خودروسازی در این زمینه وجود دارد.

–  اس‌ یو وی جدید تسلا با نام Model X به اعتقاد ماسک خودرویی “عالی است”.

–  ماسک می‌گوید که اگر تسلا بخواهد سوددهی داشته باشد، باید از شدت بالای استراتژی گسترش خود در دنیا بکاهد. (تسلا از کمپانی‌های سودده نیست.)

–  تسلا علاوه بر مدل اکس در حال کار بر روی مدل ۳ نیز هست؛ نخستین محصول ارزان قیمت تسلا که قیمتی ۳۵ هزار دلاری خواهد داشت. ماسک از این فرصت استفاده می‌کند و در مورد خودروی ۳۰ هزار دلاری الکتریکی جنرال موتورز به نام Chevrolet Bolt برای سال ۲۰۱۷ نیز صحبت می‌کند. عده بسیاری این خودرو را ارزان قیمت‌تر و به صرفه‌تر از مدل ۳ تسلا می‌دانند، اما ایلان ماسک می‌گوید که جنرال موتورز از مشوق‌های مالیاتی برای کاهش قیمت خودروی خود استفاده کرده، اما مدل ۳ چنین امکانی ندارد. ماسک خبر می‌دهد که در صورت احتساب ۷۵۰۰ دلار مشوق مالیاتی، خودروی تسلا به قیمتی پایین‌تر از خودروی جنرال موتورز و قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ دلار خواهد رسید.

–  ماسک عقیده دارد که تسلا احتمالا در سال ۲۰۲۰ سوددهی خود را آغاز می‌کند. وی “بسیار مطمئن است” که تسلا در همین سال قادر خواهد بود هزینه تولید باتری‌هایش را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. مدل ۳ نیز احتمالا در همان حوالی وارد بازار می‌شود.

–   در مورد کارخانه باتری‌ گیگافکتوری: ماسک می‌گوید که تسلا کمی بیش از ۲ میلیارد دلار و پاناسونیک کمی کمتر از ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد و بقیه شرکا نیز دیگر هزینه‌ها را متقبل می‌کنند. وی اضافه می‌کند که ایجاد گیگافکتوری، کاهش هزینه‌های تولید باتری را “تضمین خواهد کرد.”

–  ماسک اخیرا در گزارشی از سوی وال استریت ژورنال به از دست دادن استعدادهای بسیاری در کمپانی‌هایش متهم شده است. ماسک گزارش وال استریت ژورنال را “احمقانه” و “کاملا غلط” می‌داند و می‌گوید که در هر کمپانی نیروهایی خارج و نیروهایی جایگزین می‌شوند.

–  بزرگ‌ترین تمرکز کنونی تسلا افزایش مراکز سرویس‌دهی و استخدام بسیار بالاست.

–  توصیه به دیگر خودروسازان دیترویت: بیشتر از آنکه من از دولت وام گرفتم، وام بگیرید! “فکر می‌کنم من به شخصه در گرفتن پول از دولت بسیار بد باشم.” اما در عین حال اعتراف می‌کند که در روزهای نخستین دولت کمک بسیاری به تسلا کرد.

–  پیرامون حمل و نقل فضایی در کمپانی اسپیس‌اکس و امکان سفر به مریخ در زمان حیاتش: “قطعا… فکر می‌کنم برای ما به عنوان یکی از گونه‌های حیات و یک تمدن بسیار مهم است که در مسیر تبدیل شدن به یک تمدن فضایی قرار گرفته‌ایم.”

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.