بنزین ارزان تر؛ مرگ و میر بیشتر

 

ارزان شدن بنزین در آمریکا بهای سنگینی دارد و تحقیقات نشان داده است که زیان ناشی از آن در کجا نمود پیدا می کند.

به نقل از دیترویت نیوز (این خبر در رادیو ملی، ساینس دایرکت و انجمن خودروسازان آمریکا هم منتشر شده)، با سیر نزولی قیمت بنزین در آمریکا، میزان پیمایش خانواده ها در جاده ها هم بیشتر شده و معمولاً پیمایش بیشتر به معنی افزایش احتمال بروز حوادث و تصادف ها است. محققان همبستگی دو شاخص کاهش قیمت بنزین و افزایش مرگ و میر جاده ای را اندازه گیری کرده اند.

گوانگکینگ چی استاد دانشگاه دولتی داکوتای جنوبی در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا گفته کاهش قیمت بنزین به میزان ۲ دلار به ازای هر گالن می تواند در سطح ملی میزان مرگ و میر را تا ۹۰۰۰ نفر در سال افزایش دهد.

با این که سازمان های مختلفی عهده دار کاهش میزان مرگ و میر جاده ای هستند اما عواملی از این دست مثل کاهش قیمت بنزین و در نتیجه افزایش میزان پیمایش، تلاش های این سازمان ها را بی نتیجه می کند. در سال ۲۰۱۳ میزان مرگ و میر در اثر حوادث و تصادف رانندگی در آمریکا ۳۲ هزار و ۷۱۹ نفر گزارش شده و اکنون با این محاسبه اخیر اگر ۹۰۰۰ نفر به این تعداد اضافه شود می توان گفت ارزان شدن قیمت بنزین موجب افزیش ۲۷٫۵ درصدی میزان مرگ و میر در آمریکا می شود.

راس رادر سخنگوی «مؤسسه بیمه ای ایمنی بزرگراه آمریکا» می گوید: رابطه ی مستقیمی بین بهبود وضع اقتصادی و افزایش مرگ و میر ترافیکی وجود دارد. محققان نشان داده اند که در دوران رونق اقتصادی مرگ و میر در اثر تصادف افزایش و در زمان رکود اقتصادی آمار مرگ و میر کاهش می یابد. اما از نظر «راس رادر» نوسانات اقتصادی بر مرگ و میر اثر دارد اما بعید است که کاهش قیمت بنزین تا این حد اثر داشته باشد.

بالاترین رقم مرگ و میر ثبت شده در سال ۲۰۰۷ بود که به بالای ۴۰ هزار نفر در سال رسید اما در هفت سال گذشته مرگ و میر جاده ای و ترافیکی روند نزولی داشته است. اگر محاسبات استاد دانشگاه داکوتای جنوبی درست از آب درآید در آن صورت افزایش مرگ و میر جاده ای شدیدترین افزایش خود را از سال ۱۹۱۷ تجربه خواهد کرد؛ درآن سال مرگ و میر ۲۲٫۴ درصد ظرف یک سال افزایش یافت.

کاهش قیمت بنزین فقط روی پیمایش و مرگ و میر تأثیر ندارد بلکه روی بسیاری از شئونات زندگی اثر می گذارد. یکی از پیامدهای آن، رفت و آمد بیشتر به نقاط روستایی است. این کاهش قیمت بنزین روی افزایش رانندگی نوجوانان هم مؤثر خواهدبود. احتمالا روی دامنه سنی ۲۵ تا ۳۴ کمترین تأثیر را خواهد داشت چون آنها مسئولیت های شغلی و خانوادگی دارند.

قیمت بنزی در آمریکا از گالنی ۳٫۷۰ دلار به ۲٫۱۹ دلار کاهش یافته است؛ احتمال دارد که این روند نزولی موقتی و کوتاه مدت باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.