تبریز مزیت نسبی خودروسازی دارد

ما در استانی زندگی می‌کنیم که از اولین مراکزی است که در طول تاریخ معاصر کشورمان قدم در مسیر صنعتی شدن نهاده است. اولین کارخانه‌های صنعتی در بیشتر حوزه‌ها در تبریز و آذربایجان تاسیس شده‌اند. این استان پدر بسیاری از تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در تاریخ معاصر ایران است. بدیهی است که با در نظر گرفتن چنین شرایطی، سال‌هاست که زندگی مردم تبریز و آذربایجان با صنعت درآمیخته است. بسیاری از آنها در کارخانه‌ها کار می‌کنند. بعضی صاحبان صنایع و کارخانه‌های کوچکند، و برخی هم کسب و کارشان را با موفقیت توسعه داده و در ردیف کارخانه‌داران بزرگ کشورمان در آمده‌اند. اگر یادمان برود که مردم تبریز و استان‌مان هرگز در توسعه‌ی کسب و کارشان منتظر دولت نمانده‌اند، ظلم بزرگی در حق این مردم بزرگوار کرده‌ایم.

واقعا در استان ما که همین امروز آمیکو، آذهایتکس با تولید دو نوع خودرو، ایران خودرو تبریز، خودرو سازی اسنا، آناکاغذکنان، خودروهای آذرخش و فاو تراکتورسازی در حال فعالیتند به اندازه‌ی استان‌هایی که متقاضی بنیان نهادن صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی از نقطه‌ی صفرند، مزیت و توانمندی تولید خودرو وجود ندارد؟ چگونه می‌توان انتظار داشت مردمی که صنعت در خون‌شان رسوخ و نفوذ کرده است،در موردی که قبلا سرمایه‌گذاری‌های بزرگی بر آن در منطقه صورت گرفته است، باز هم همچنان در انتظار بمانند.

با نگاهی ساده به بازار تبریز به راحتی می‌توان دید که مردم تبریز و آذربایجان در طول تاریخ  برای توسعه‌ی تجارتشان هیچ تردیدی به خود راه نداده‌اند. نباید انتظار داشت که این مردم فعال و پویا در گسترش صنعت‌شان، نسبت به استان‌هایی همچون خوزستان، ایلام یا سیستان و بلوچستان حساسیت کمتری داشته باشند. بی تردید همراهی حضرتعالی با مردم و کارآفرینان عزیز و شریف، در گسترش صنایع بخش خصوصی، و حمایت‌های استانداری محترم از صنعت خودروسازی استان به طور اخص، روزهای درخشانی را در اقتصاد ایران سرفرازمان رقم خواهد زد. در مسیر توسعه‌ی ملی موفق و سرفراز باشید.

 

 

نویسنده: آراز ادوای/

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.