بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت

خودروسازی ایران هفته گذشته را با حواشی خاصی پشت سر گذاشت. در این هفته بود که ارزش کارخانه پار‌س‌خودرو هزار میلیارد تومان عنوان شد، رئیس شورای رقابت اعلام کرد می‌خواهند از قیمت‌گذاری خودرو بیرون بیایند و ایران خودرو نیز از بمب خود رونمایی کرد.

رویارویی رسانه ای ایران خودرو و پژو را می‌توان حاشیه‌ای ترین خبر هفته گذشته صنعت خودرو کشور دانست، اتفاقی که نشان داد این دو خودروساز بزرگ چندان از روند مذاکرات با یکدیگر راضی نیستند.

جرقه این جنگ لفظی را فرانسوی‌ها زدند، چه آنکه پایگاه خبری چلنج فرانسه در مطلبی مدعی شد که «شرکت پژو سیتروئن از مذاکره بی پایان با ایران خودرو به ستوه آمده بنابراین تصمیم گرفته تا کمتر از دو هفته دیگر، پرونده این مذاکرات را به‌صورت علنی روی میز بگذارد.» این پایگاه خبری در ادامه آورده بود که «شرکت پژو سیتروئن به‌طور رسمی وضع مذاکرات با ایران خودرو را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود را تحت فشار قرار دهد؛ در واقع پژو می‌خواهد به رجزخوانی‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز ایران خودرو (در مورد شراکت دوباره با پژو) پایان دهد.»

چلینج در ادامه گزارش خود، به نقل قولی از کارلوس تاوارس، مدیرعامل پژوسیتروئن اشاره کرده که گفته «من مشکلات را مشاهده می‌کنم؛ به ما حمله می‌کنند و مقالات بسیار تهاجمی علیه مان در مطبوعات منتشر می‌شود، تنها به این دلیل که ایران را ترک کرده‌ایم.»

انتشار این مقاله در حالی بود که مدیرعامل ایران خودرو بلافاصله پاسخ فرانسوی ها را داد و تاکید کرد پژو تنها در صورت رعایت شروط موردنظر، می تواند به «جاده مخصوص» بیاید. هاشم یکه‌زارع با بیان اینکه اظهارات فرانسوی ها مصرف داخلی دارد، تاکید کرده بود که سهامداران پژو، این شرکت را بابت تاخیر در آمدن به ایران، تحت فشار شدید قرار داده اند.

جنگ لفظی پژو و ایران در حالی است که به گفته منابع آگاه، دو طرف بر سر مسائل کلی به توافق رسیده‌اند، اما ایران‌خودرو اخذ غرامت از پژو را (به دلیل قطع ارتباط ناگهانی در سال ۲۰۱۲)، به نوعی پیش شرط نهایی شدن قرارداد و آغاز همکاری‌ها عنوان کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.