روز ملی صنعت و معدن، روز بازیابی فرصت ها

دهم تیرماه سال ۹۳ هم فرا رسید. این روز در تقویم، روز ملی صنعت و معدن نامگذاری شده است. این نامگذاری فرصتی فراهم می آورد تا اهالی صنعت و مخاطبان آن به همدیگر به خاطر فعالیت در این عرصه تبریک بگویند. گاه به بهانه همایش و مراسمی گرد هم آیند و دیداری تازه شود. البته امسال یادآوری این روز، می تواند نقش متفاوت تری داشته باشد. با نامگذاری سال ۹۳ توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نقش صنعت در طول سال به گونه ای پر رنگ شده است. زیرا صنعت قوی ترین و محکمترین پایه و اساس شکوفایی اقتصاد را داراست. گستره صنعت به ما این اجازه را می دهد که این نقش را به صنعت قایل شویم. اما نکته قابل ذکر که به شکل پررنگی در شعار سال نیز نمایان است، نقش «بخش خصوصی» در توسعه صنعت است. بخش خصوصی امروز رکن اساسی صنعت است. مدت هاست سیاست گزاران نظام جمهوری اسلامی در پی تحقق اصلل ۴۴ قانون اساسی یا همان کم کردن تصدی گری دولت در تمام زمینه ها هستند.

تلاش برای ارتقای جایگاه بخش خصوصی در توسعه صنعت و اقتصاد، یکی از متداول ترین کارهای امروزه دولت ها، به ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران است.

بدیهی است فرصت گردهم آمدن اعضای مختلف چرخ صنعت کشورمان در روز ۱۰ تیرماه و به واسطه روز صنعت و معدن می تواند فرصتی باشد برای اتخاذ تصمیم هایی که موجب  می شود تا بخش خصوصی به جایگاه شایسته ای که امید داشته است، نزدیک شود.

هیچ کس نمی تواند منکر شود که پیشینه پرافتخار گذشته این مرز و بوم به ویژه آذربایجان در صنعت به همت و سرمایه گذاری افرادی از بخش خصوصی بوده است. همچنین امروز نیز شعار “عزم ملی” با حضور جدی، پررنگ و واقعی بخش خصوصی است که محقق خواهد شد.

همچنین شرکت های بازرگانی و تجاری که در چرخه صنعت کشور برای رونق هرچه بیشتر عرصه صنعت تلاش میکنند حلقه واسط موثری در بهبود وضعیت در داخل و خارج کشور محسوب می شوند. حضور افراد کارشناس و کاردان و نه فقط صاحب سرمایه در این زمینه، در سال های اخیر موجب شکوفایی صنعت شده است.

فرصت پیش آمده را مغتنم می شماریم که این روز ملی را به تمام تلاشگران عرصه صنعت و معدن تبریک بگوییم.

شاید این روز بتواند نقط عطفی در تحقق جایگاه واقعی «بخش خصوصی» در توسعه صنعت استان و کشورمان باشد و به راستی می توان ادعا کرد که بی تردید می شود از این به بعد زمین به گونه ای دیگر خواهد چرخید… .

علی سجاد باقری

مدیر عامل بازرگانی سجاد

نماینده انحصاری بلبرینگ داس لاجر آلمان

در ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.