بلبرینگ های تمام سرامیکی

بلبرینگ های تمام سرامیکی بلبرینگ هایی هستند که به طور کامل از سرامیک ساخته شده اند و برتری های زیادی نسبت به بلبرینگ های فلزی دارند. به طور خلاصه این نوع بلبرینگ ها برای استفاده در دورهای بالا و محیط های سخت که دما و خوردگی زیاد است، مناسب می باشند و همچنین وزن کمتری در مقایسه با بلبرینگ های فلزی دارند. مواد سرامیکی که معمولا برای ساخت بلبرینگ های سرامیکی بکار می روند عبارتند از: نیترید سیلیکون، اکسید زیرکونیوم، اکسید آلومینیوم و کاربید سیلیکون.

از آن جاییکه سطح سرامیک شبیه شیشه صیقلی است، بلبرینگ های سرامیکی برای دستگاه هایی که به اصطکاک بسیار پایین نیاز دارند، مناسب می باشند. ساچمه های سرامیکی به روانکاری کمتری نیاز دارند و همچنین سختی بیشتری در مقایسه با ساچمه های فولادی دارند که این ها به معنی عمر مفید بیشتر برای این نوع از بلبرینگ ها است. از نظر گرمایی نیز از بلبرینگ های فولادی بهتر هستند زیرا گرمای کمتری در دورهای بالا تولید می کنند. همچنین این نوع بلبرینگ ها قادرند در دماهای بسیار بالا تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد نیز به راحتی کار کنند.

مزیت دیگر این نوع بلبرینگ ها وزن کمتر آنها در مقایسه با بلبرینگ های فولادی است به طوریکه اکثراً یک سوم وزن بلبرینگ های فولادی مشابه خود را دارند. این نوع بلبرینگ ها در مقابل خوردگی نیز مقاومت زیادی دارند و در تماس با اکثر اسید های رایج آسیب نمی بینند. آنها همچنین قادرند در مجاورت آب و آب نمک نیز به کار خود ادامه دهند. ویژگی دیگر آنها هم که مزیت بزرگی برایشان محسوب می شود، عایق بودن بلبرینگ های سرامیکی در مقابل جریان الکتریسیته است که کاربردهای وسیعی در صنعت برای آنها ایجاد می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.